Uda & Dara

Uda Dara Sekian lama terpisah kerana masing masing mengejar cita cita tidak mungkin Siti Mariam menerima cinta Izzat Hilman Kenangan lalu yang sangat menghiris hatinya sentiasa bergentayangan di hadapan mata

  • Title: Uda & Dara
  • Author: Aisya Sofea
  • ISBN: 9789831246955
  • Page: 362
  • Format: Paperback
  • Sekian lama terpisah kerana masing masing mengejar cita cita, tidak mungkin Siti Mariam menerima cinta Izzat Hilman Kenangan lalu yang sangat menghiris hatinya sentiasa bergentayangan di hadapan mata Namun, si uda tidak putus asa Si dara harus dimiliki walau apa pun yang terjadi.Ya, mungkin ada rasa rindu di sebalik rasa bencinya terhadap lelaki itu Namun, dalam diam,Sekian lama terpisah kerana masing masing mengejar cita cita, tidak mungkin Siti Mariam menerima cinta Izzat Hilman Kenangan lalu yang sangat menghiris hatinya sentiasa bergentayangan di hadapan mata Namun, si uda tidak putus asa Si dara harus dimiliki walau apa pun yang terjadi.Ya, mungkin ada rasa rindu di sebalik rasa bencinya terhadap lelaki itu Namun, dalam diam, Siti Mariam masih tidak mampu membuang perasaan sayang pada Izzat Hilman Ah, bila memikirkan wasiat arwah ibu lelaki itu, dia jadi nanar Apatah lagi, kemunculan Khalidah bagai dirancang untuk memisahkan mereka Hubungan boleh diteruskan, tetapi Siti Mariam meletakkan syarat Mereka boleh bersama tetapi bersedia untuk berpisah Tempoh yang diberi hanya tujuh bulan Muktamad Berat sungguh syarat itu Namun, si uda tidak peduli Si dara perlu akur cinta sejati mereka Bagi Izzat Hilman, jodohnya bersama Siti Mariam sangat kuat Abang cuma minta Mar bagi peluang sekali ini sahaja lagi, dan abang takkan sia siakan Mar.

    One thought on “Uda & Dara”

    1. Kak Chik menukil:Tersasar! Itulah yang boleh KakChik rumuskan selepas membaca karya ini. Apa yang tersasar? Ternyata “Uda & Dara” yang tertera pada kulit muka depan karya ini tidak diterjemahkan dalam naskhah ini. Jauh sekali kalau anda ingin bahasa indah yang bersulam haruman kerana ia tidak dijelmakan dalam karya ini. Sejujurnya Kak Chik sedikit terkilan kerana tidak menemui magis dalam karya ini. Dan sudahnya berhari-hari masa diperlukan untuk menamatkan ceritera Siti Mariam dan Izzat [...]

    2. Another great one by Aisya Sofea. The only other book of her I've read was Adam & Hawa. I think this one might be slightly better by a hairbreadth. The only reason why I'm not giving this 5 stars rating is because the 'interruption' with the whole loan shark episode. I get that it's a necessity to get the story moving, but it detract the focus away from the H/h. Which is a bummer for me, because to me, the relationship between the H/h is the most fascinating part of the story :D

    3. tertarik bila bc tajuk,tp bila bc,amatlah mmbosankan,watak perempuan yg meng'complicated'kn diri sendiri.log2 yg keterlaluan agak menyebalkanntahlah,tp mmg letih la nk mghabiskan novel ini

    4. Malas untuk buat spoilers ok? Cukup saya katakan novel ini adalah novel Melayu yang terbaik sepanjang pembacaan saya dalam bulan May ini. Bertempiaran senyuman ketika membacanya. Tidak kurang juga terhambur air mata menjiwai kesedihannya. Penceritaan yang kemas dan padat. Plot yang kuat. Satu demi satu permainan perasaan wujud. Aisya Sofea sentiasa menjadi novelis kegemaran saya. Seperti menyaksikan lamunan cinta yang berganda-ganda indahnya. Mesti baca!

    5. Siti Mariam & Izzat Hilman"Abang sayangkan Mar lebih dari abang sayangkan nyawa abang sendiri.Tak ada perempuan lain dalam hidup abang selain Mar. Mar pelengkap hidup abanghir dan batin abang."Aisya Sofea berjaya buat aku melekat dengan novel ini. Sejak dari mukasurat pertama lagi aku dah teruja nak tahu kesudaha jalan ceritanya. Memang satu kelainan. Lama sudah aku tak rasa perasaan macam ni. Menunjukkan betapa hasil karya penulis otai tetap unggul. Tahniah Aisya Sofea.p/s lagi best bila ad [...]

    6. Jalan cerita agak cliche, mellow, seperti boleh agak pengakhirannya. Tapi saya suka dengan watak Hilman yang tak pernah putus asa untuk dapatkan cinta Siti Mariam setelah terputus hubungan tanpa sebarang berita selama 12 tahun lamanya. Hilman lelaki yang penyabar, setia & tak mudah tergugat hatinya walaupun Khalidah dah lama menunggu untuk disunting sebagai isteri. Badai sebesar mana pun melanda, hati Hilman tetap teguh untuk Mariam.

    7. For me, once a brother or sister is married, other siblings should not interfere in their affairs. Storyline for this novel is ok. just, dont like the characters much, especially Kak Yah. If it has to take her son almost dying for her to realise the error of her ways, then there is no need for remorse.Always been a fan of Aisya Sofea. Love all her novels regardless :)

    8. mcm biasa novel Aisya Sofea x pernah mengecewakan. cerita ini rasa lain drpd yg lain. sbb bayk cerita sedih, takut, dan drama kekeluargaan. cerita tentang Man dan Mar. byk benda yg dikisahkan dlm novel ni mmg betul2 t'jadi dlm arus hidup zaman moden ini. dan yg plaing menariknya ada watak2 lama dari novel2 t'dahulu muncul dlm novel ini. happy ending, mmg best!!

    9. Baca buku ni sebab drama dia akan keluar TV nanti. Jalan cerita biasa-biasa saja. Can imagine Siti Saleha playing the role, like she is meant to be the role for the main girl in the book. But for the hero character, I wonder how Zul Ariffin is going to play the role.

    10. Cite ni kdang2 buat rs skit hati pun ade.dlm byk2 part. Suka dan terasa sedih pulak pada part (episod 63) terakhir tu. si isteri cuba bw diri dan dihalang suamiapa2 pun cita ni mmg bestharini buku ni sudah habis dibaca21 Okt 2011

    11. Bestrt menagis, bila bini dia derma darah ke anak buah dalam keadaan selepas keguguran.oh, sangat menyentuh hati.

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *